Τα νέα της αγοράς

Φυτοφάρμακα σε σταφίδες που μοιράστηκαν σε σχολεία

Φυτοφάρμακα σε σταφίδες που μοιράστηκαν σε σχολεία

Σάλος έχει ξεσπάσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα με τον εντοπισμό υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων σε αποξηραμένες σταφίδες σε σχολεία

Σάλος έχει ξεσπάσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα τόσο στη σχολική κοινότητα όσο και στα ΜΜΕ μετά τον εντοπισμό υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων σε αποξηραμένες σταφίδες που μοιράστηκαν σε σχολεία Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Το χρονικό

Στις 20 Μαΐου του 2011 ξεκίνησε να υλοποιείται ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα προώθησης φρούτων και λαχανικών σε 1.542 δημόσια και ιδιωτικά δημοτικά σχολεία της περιφέρειας Αττικής και της ΠΕ Θεσσαλονίκης. Ο σκοπός του προγράμματος, σύμφωνα με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ήταν διπλός: α. να δοθεί ένα καλό διατροφικό και καταναλωτικό πρότυπο σε μαθητές δημοτικού και β. η προώθηση και η ενίσχυση των εγχώριων παραγωγών με αφορμή μάλιστα την παρουσία της οικονομικής κρίσης. Τα φρούτα και τα λαχανικά που επιλέχτηκαν να διανεμηθούν στη φετινή πιλοτική περίοδο είναι: μήλα, πορτοκάλια, αγγουράκια και ξηρή σταφίδα.

Στις αρχές Ιουνίου εμφανίστηκε το πρώτο δημοσίευμα που ανέφερε την παρουσία απαγορευμένων φυτοφαρμάκων στις αποξηραμένες σταφίδες που μοιράστηκαν στα 282.366 παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Εκ τότε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εξέδωσε την επόμενη του δημοσιεύματος δελτίο τύπου, στο οποίο αναφέρεται ότι είχαν ήδη πραγματοποιηθεί επιτόπιοι έλεγχοι στις μονάδες τυποποίησης, συσκευασίας και αποθήκευσης των προϊόντων, ενώ πραγματοποίησε και ετεροχρονισμένους ελέγχους μετά τη διανομή. Σύμφωνα με τις αναλύσεις, στο δελτίο τύπου, τα προϊόντα που διανεμήθηκαν θεωρούνται ασφαλή διότι οι συγκεντρώσεις φυτοπροστατευτικών προϊόντων που ανιχνεύτηκαν δεν ήταν πάνω από τα Ανώτατα Όρια Υπολειμμάτων (MRL), ενώ αναφέρεται πως δεσμεύτηκε μια παρτίδα 16,86 τόνων σταφίδας, εφόσον κρίθηκε ακατάλληλη προς βρώση.

Με βάση τα παραπάνω, μάλλον, «θολό» φαίνεται ακόμη το τοπίο και ο προβληματισμός συνεχίζει να υπάρχει, αφού κανένας δεν αναφέρει τι είδους φάρμακα εντοπίστηκαν αλλά ούτε και διαψεύδει τα δημοσιεύματα που μιλούν για «τοξικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για «καθαρισμό» των αποθηκών όπου φυλάσσονται σιτηρά.»

Ποια είναι η θέση ενός διαιτολόγου ως επιστήμονα και ως πατέρα;
Σύμφωνα με το διαιτολόγο – διατροφολόγο της επιστημονικής ομάδας nutrimed, Κυριάκο Ρέππα, «είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το στόχο της συγκεκριμένης ενέργειας, χωρίς να τον υποτιμούμε». Δεδομένης της παιδικής παχυσαρκίας που πιάνει νούμερα πρωτιάς στη χώρα μας, η παρούσα ενέργεια δεν είναι η μόνη προβληματική. Όπως μας αναφέρει ο γνωστός διαιτολόγος: «Τα παιδιά στο σχολείο, σήμερα, τρώνε τρόφιμα με πολλές θερμίδες και χαμηλή θρεπτική αξία όπως τυρόπιτες, ζαμπονοτυρόπιτες, πίτσες και πατατάκια. Ακόμα και στο κυλικείο του παιδιού μου δίνουμε αγώνα ως Σύλλογος Γονέων για το αυτονόητο «να εφαρμοστούν οι νόμοι». Πιστέψτε με κανένα παιδί δεν θα επιλέξει μπανάνα όταν όλο το σχολείο μυρίζει ζεστή λουκανικόπιτα και αυτός είναι ο λόγος αποκλεισμού τους από τα κυλικεία.»

Ο κ. Ρέππας ως γνώστης αντίστοιχων καλλιεργειών φαίνεται πως εντόπισε υπολείμματα φυτοφαρμάκων πολύ πιο γρήγορα και εύκολα από ότι μια εργαστηριακή ανάλυση. Όπως μας αναφέρει «Δοκιμάζοντας τις σταφίδες που είχαν τα κουτάκια του γιού μου, μου έδωσαν την εντύπωση της γεύσης από το φάρμακο που χρησιμοποιούσαμε στο μάζεμα της αμπέλου στην Κρήτη, όταν τα σταφύλια ακουμπούσαν στο κοφίνι (τσιγγάκι) το οποίο είχε εμποτιστεί στο φάρμακο. Η ίδια γεύση υπάρχει και στην σταφίδα όταν δεν έχει πλυθεί καλά.»

Ποια είναι όμως η άποψή του ως γονιός; «Σαν γονιός και σαν ειδικός, καταρχήν, απαγόρευσα άμεσα την κατανάλωσή του συγκεκριμένου προϊόντος. Παράλληλα, ένιωσα πάρα πολύ άσχημα που μια τέτοια κίνηση έπεσε πάνω στο «ελληνικό δαιμόνιο». Προφανώς, δεν έγινε σωστή πλύση ή κάτι αντίστοιχο και τα παιδιά μας ήρθαν σε επαφή με ουσία που δεν γνωρίζουμε τις άμεσες ή τις μακροπρόθεσμες συνέπειές της.»

Ο γνωστός διαιτολόγος, ωστόσο, δεν χάνει την πίστη του: «Ελπίζω ότι η γεύση της ουσίας δεν έχει μετατρέψει ένα τόσο θρεπτικό τρόφιμο σε αποκρουστικό και πως τα παιδιά θα μάθουν, τελικά, να τρώνε φρούτα και λαχανικά στο σχολείο.»