Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου 2022

Κοιλιά στην εφηβεία: ίσως και να μη γίνεται μπόι…

Μεγέθυνση κειμένου
Κοιλιά στην εφηβεία: ίσως και να μη γίνεται μπόι…

Η πρωτεΐνη, οι υδατάνθρακες και το λίπος, τα λεγόμενα μακροθρεπτικά συστατικά, είναι τα κύρια συστατικά που υπάρχουν στη διατροφή μας και τα μοναδικά που μας δίνουν ενέργεια, δηλαδή θερμίδες. Μία ισορροπημένη διατροφή πρέπει να τα περιέχει όλα. Εκεί όμως που χρειάζεται προσοχή είναι η ποσότητα αλλά και η αναλογία συμμετοχής καθενός από αυτά στο καθημερινό μας διαιτολόγιο.

Η μελέτη…

Το παραπάνω πραγματεύεται και μία πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Clinical Nutrition. Οι ερευνητές της συγκεκριμένης μελέτης θέλησαν να εξετάσουν κατά πόσο η κατανομή των μακροθρεπτικών συστατικών στη δίαιτα των εφήβων μπορεί να επηρεάσει την εμφάνιση κοιλιακής παχυσαρκίας. Όπως είναι γνωστό, η κοιλιακή παχυσαρκία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Στη μελέτη συμμετείχαν 224 Ισπανοί έφηβοι ηλικίας περίπου 15 χρονών (14,9±1,2 έτη). Οι ερευνητές αξιολόγησαν την κοιλιακή παχυσαρκία πραγματοποιώντας σωματομετρήσεις σε 3 διαφορετικές περιοχές, στον κορμό, στην κοιλιακή χώρα αλλά και στο σύνολο του σώματος. Στη συνέχεια, παίρνοντας πληροφορίες για τη διατροφή των εφήβων από δύο ανακλήσεις εικοσιτετραώρου, χώρισαν τους συμμετέχοντες σε τρεις ομάδες ανάλογα με το ποσοστό λίπους που περιελάμβανε η διατροφή τους. Σε αυτήν με πρόσληψη λίπους κάτω από 33,6 %, μεταξύ 33,6% - 41,4%, και πάνω από 41,4%. Στην πορεία, συσχέτισαν το ποσοστό σωματικού λίπους από τις διάφορες περιοχές του σώματος με την προσλαμβανόμενη ποσότητα λίπους από τη διατροφή.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα, η ενέργεια που προέρχεται από την πρόσληψη λίπους από τη διατροφή παρουσιάζει σημαντική συσχέτιση με τη συσσώρευση λίπους στον κορμό, στην κοιλιακή χώρα αλλά και συνολικά στο σώμα ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο και το ύψος του παιδιού. Η ομάδα, δηλαδή, με την μεγαλύτερη κατανάλωση λιπών είχε και την μεγαλύτερη συσσώρευση λίπους σε αυτές τις περιοχές. Εντυπωσιακό εύρημα της μελέτης αυτής ήταν ότι η σχέση παρέμεινε σημαντική ακόμα και όταν λήφθηκε υπόψη ο παράγοντας της σωματικής δραστηριότητας. Με απλά λόγια, ακόμη και αν το παιδί ασκούταν, δηλαδή, η αυξημένη πρόσληψη λίπους από τη διατροφή συνέχιζε να συσχετίζεται σημαντικά με την εμφάνιση περίσσειας λίπους στην κοιλιακή χώρα. Αυτό υποδεικνύει ότι το ποσό της διαιτητικής πρόσληψης λίπους αποτελεί ίσως ειδικό παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση κοιλιακής παχυσαρκίας στην εφηβεία.

Διατηρήστε το μέτρο

Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όμως, ότι το λίπος είναι απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας, πόσο μάλλον κατά το στάδιο της εφηβείας που το παιδί ακόμα αναπτύσσεται. Κι αυτό γιατί το λίπος συμμετέχει σε βασικές λειτουργίες του οργανισμού όπως είναι η σύνθεση των ορμονών και η απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών A, D, E, K. Μάλιστα, στη μεσογειακή διατροφή η πρόσληψή του κυμαίνεται μεταξύ 30-35% του συνόλου της ενεργειακής πρόσληψης. Χρειάζεται, βέβαια, προσοχή στην ποσότητα καθότι από ενεργειακής πλευράς είναι το πιο πυκνό από τα μακροθρεπτικά συστατικά, δηλαδή, αποδίδει περισσότερες θερμίδες (9 kcal) σε σχέση με τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες (4 kcal). Έτσι, πολύ εύκολα μπορεί να προσλάβουμε μεγάλη ποσότητα θερμίδων χωρίς να το συνειδητοποιήσουμε.

Στην εφηβική και παιδική ηλικία δεν συστήνονται αυστηρές δίαιτες και περιορισμοί αν δεν συντρέχουν σοβαροί ιατρικοί λόγοι. Αυτό που χρειάζεται είναι μέτρο στην ποσότητα και σωστές επιλογές. Αναφορικά με τα λιπαρά, φροντίστε να μετριάσετε την κατανάλωση γρήγορου και έτοιμου φαγητού και εστιάστε στην πρόσληψη «καλών» λιπαρών προτιμώντας ψάρι αντί για κόκκινο κρέας, μαλακή μαργαρίνη αντί άλλου ζωικού λίπους και ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, ταχίνι και ελιές σαν κύριες πηγές λίπους στη διατροφή σας.

Πηγή: Labayen I, et al., High fat diets are associated with higher abdominal adiposity regardless of physical activity in adolescents; the HELENA study, Clinical Nutrition (2013), http://dx.doi.org/10.1016/j.clnu.2013.10.008

Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Τρεφόμαστε ισορροπημένα και ενισχύουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Προδιαβήτης: η πρόληψη είναι δύναμη!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Κράτα τις μικρές απολαύσεις της διατροφής σου τρώγοντας ισορροπημένα
    arrowΤο πιάτο μας
  • Τips για να κάνετε τη διατροφή σας πιο φιλική για την καρδιά
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Αρχαίοι σπόροι: γιατί να τους βάλουμε στη διατροφή μας;
    arrowΤο πιάτο μας
next