Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020

Συνδέεται τελικά η κατανάλωση χυμών με το σωματικό βάρος;

Μεγέθυνση κειμένου
Συνδέεται τελικά η κατανάλωση χυμών με το σωματικό βάρος;

Μεγάλο φως σε αυτό το βασικό ερώτημα που απασχολεί γονείς, καταναλωτές αλλά και επιστήμονες υγείας εδώ και χρόνια ήρθε να ρίξει μια καινούρια μελέτη από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Τα αποτελέσματα της μελέτης παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά από το Δρ. Αντώνη Ζαμπέλα, Καθηγητή του τμήματος Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαιτολογίας-Διατροφής & 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κλινικής Διατροφής, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Αθήνα.

Όπως ανέφερε ο Δρ. Ζαμπέλας τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες η κατανάλωση χυμού φρούτων δε φαίνεται να σχετίζεται με την αύξηση του βάρους και μάλιστα όπως παρατηρήθηκε τα άτομα που κατανάλωναν μεγαλύτερες ποσότητες χυμού είχαν σωματικό βάρος μέσα στα φυσιολογικά όρια σε αντίθεση με τους συμμετέχοντες που δεν κατανάλωναν καθόλου χυμό.

Πιο συγκεκριμένα, στη μελέτη συμμετείχαν 854 ενήλικες ηλικίας 18-65 ετών και 199 παιδιά ηλικίας 6-18 ετών από διάφορες οικογένειες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Μέσω ερωτηματολογίων εξετάστηκε η πρόσληψη σε τρόφιμα και διάφορα ροφήματα των εθελοντών τόσο το χειμώνα όσο και το καλοκαίρι. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι η συμμετοχή των χυμών φρούτων (φρεσκοστυμμένος χυμός, συσκευασμένος 100% φυσικός χυμός, νέκταρ) στην ενεργειακή πρόσληψη ενηλίκων και παιδιών ανέρχεται περίπου σε ποσοστό 1,5% και 3%, αντίστοιχα.

Καλά αυτά τα νούμερα, είναι όμως σημαντικά στην ενεργειακή πρόσληψη και πόσο μπορούν να επηρεάσουν οι χυμοί φρούτων τελικά το σωματικό βάρος παιδιών και ενηλίκων;

Και ας ξεκινήσουμε με τα δεδομένα για τους ενήλικες.

Στα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν από τον Δρ. Ζαμπέλα φάνηκε ότι τα άτομα που έχουν φυσιολογικό βάρος τείνουν να καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα φρεσκοστυμμένου και συσκευασμένου 100% φυσικού χυμού σε σχέση με τα υπέρβαρα/παχύσαρκα άτομα.

Περαιτέρω αναλύσεις έδειξαν ότι στους ενήλικες η πρόσληψη φρεσκοστυμμένου χυμού φρούτων αλλά και συσκευασμένου 100% φυσικού χυμού δεν οδηγεί στην αύξηση του βάρους των ατόμων.

Ανάλογα με την ποσότητα κατανάλωσης των χυμών, οι ενήλικες που κατανάλωναν ≥160 mL/ημέρα φρεσκοστυμμένου και 100% συσκευασμένου φυσικού χυμού ήταν σε μικρότερα ποσοστά υπέρβαροι/παχύσαρκοι, σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους που είχαν χαμηλότερες προσλήψεις χυμών ή μπορεί να μην κατανάλωναν καθόλου. Ωστόσο, ακόμα κι όταν εξετάστηκαν όλοι οι συσκευασμένοι χυμοί μαζί, τα δεδομένα έδειξαν ότι οι ενήλικες που κατανάλωναν περίπου 70mL/ημέρα χυμού είχαν μικρότερο σωματικό βάρος, σε σχέση με όλο το υπόλοιπο δείγμα.

Πού μπορεί να οφείλονται τα παραπάνω;

Όπως φάνηκε, οι ενήλικες που παρουσίασαν τις υψηλότερες προσλήψεις χυμού συνολικά είχαν υψηλότερα επίπεδα έντονης σωματικής δραστηριότητας καθώς και μικρότερα επίπεδα παρακολούθησης τηλεόρασης όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Επομένως, φαίνεται λοιπόν πως η κατανάλωση χυμού φρούτων συνδέεται με την υιοθέτηση ενός περισσότερο ισορροπημένου τρόπου ζωής γενικότερα.

Τι συμβαίνει, όμως, στα παιδιά;

Με βάση τις συστάσεις της Αμερικάνικης Παιδιατρικής Ακαδημίας η πρόσληψη χυμών φρούτων θα πρέπει να περιοριστεί:
• για παιδιά ηλικίας 1-6 ετών σε 118-177 mL/ημέρα
• για παιδιά ηλικίας 7-18 ετών σε 237-355 mL/ημέρα ή 2 μερίδες ανά ημέρα (μέγιστη πρόσληψη 355 mL/ημέρα)

Με βάση τις συστάσεις αυτές, τα αποτελέσματα της μελέτης του Γεωπονικού έδειξαν ότι μόνο το 1% των παιδιών (δηλαδή 2 παιδιά) είχαν συνολική πρόσληψη χυμών άνω των 355 mL/ημέρα που ορίζουν οι συστάσεις, ενώ το 44% των παιδιών είχαν πρόσληψη χυμών ≥ 235 ml /ημέρα. Ταυτόχρονα, τα παιδιά που ξεπερνούσαν τις συστάσεις για πρόσληψη χυμών είχαν παράλληλα υψηλότερη ενεργειακή πρόσληψη μέσα στην ημέρα σε σχέση με τα παιδιά που κατανάλωναν χυμό φρούτων με βάση τις συστάσεις. Παρά τις συσχετίσεις αυτές όμως, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά που υπερκατανάλωναν χυμό φρούτων και είχαν υψηλότερη θερμιδική πρόσληψη μέσα στην ημέρα δεν είχαν υψηλότερο σωματικό βάρος και περιφέρεια μέσης σε σχέση με τα παιδιά που βρίσκονταν εντός των συστάσεων. Με βάση τους ερευνητές αυτό οφείλεται όπως αποδείχθηκε στην υψηλότερα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας που παρουσίασαν τα παιδιά που κατανάλωναν χυμό πέραν των συστάσεων, ρυθμίζοντας με αυτόν τον τρόπο το ενεργειακό τους ισοζύγιο.

Η βασική αιτία αύξησης βάρους σε παιδιά και ενήλικες είναι το θετικό ισοζύγιο ενέργειας. Τα αίτια, ωστόσο, που οδηγούν στην εμφάνισή του αποτελούν ένα πολύπλοκο βιοψυχοκοινωνικό πρόβλημα καθώς η παχυσαρκία αποτελεί μια πολύπλοκη και πολυπαραγοντική νόσο. Κύριο μέλημα, λοιπόν, όλων είναι η υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής σε συνδυασμό με ένα πρόγραμμα άσκησης που ταιριάζει στις ανάγκες και την καθημερινότητά μας, και όχι η ενοχοποίηση μεμονωμένων τροφίμων. 

nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Είσαι χορτοφάγος; Μάθε πώς θα κρατήσεις τις ισορροπίες στη διατροφή σου!
    arrowΓια κάθε στιγμή
  • Είσαι όλη μέρα στο πόδι; Δώσε στον εαυτό σου το boost ενέργειας που χρειάζεται!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Στιγμιαίος καφές: ένα φυσικό ρόφημα γεμάτο αντιοξειδωτικά στην κούπα ή στο ποτήρι σου
    arrowΤο πιάτο μας
  • Ήξερες ότι η υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος περνάει…από το έντερο;
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • 3 tips για να δίνεις το 100% σου στην προπόνηση
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
next