Τετάρτη, 21 Απριλίου 2021

Μικρές αλήθειες για τη μπίρα…

Μεγέθυνση κειμένου
Συγγραφείς: Κοκκίνου Φωτεινή
Μικρές αλήθειες για τη μπίρα…

Ξανθιά, κόκκινη ή μελαχρινή… η μπίρα αποτελεί αγαπημένη συντροφιά ανδρών και γυναικών, προσφέροντας δροσερές, ευχάριστες και πολλές φορές, εύγευστες στιγμές κάτω από τον ήλιο ή με καλή παρέα κατά τους χειμερινούς μήνες. Πέραν της ευχάριστης γεύσης, πολλές μελέτες τα τελευταία χρόνια έρχονται να αποκαλύψουν μικρές αλήθειες για την μπίρα που συνδέουν την μέτρια κατανάλωσή της με πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Σύμμαχος στην υγεία της καρδιάς
Η σχέση του αλκοόλ με την υγεία της καρδιάς για πολλά χρόνια συνδέονταν μόνο με την κατανάλωση κρασιού. Όλο και περισσότερες μελέτες την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία συσχετίζουν την μέτρια κατανάλωση γενικότερα αλκοολούχων ποτών (άρα και μπίρας και οινοπνευματωδών ποτών) με μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Πρόσφατη μετανάλυση (Costanzo S. et al, 2010) έδειξε πως η κατανάλωση 5-10 γραμμαρίων αλκοόλης την ημέρα έχει προστατευτική επίδραση σε άτομα που πάσχουν ήδη από στεφανιαία νόσο. Ενώ η επίδραση αυτή παρέμενε θετική μέχρι την κατανάλωση 26 γραμμαρίων αλκοόλης/ημέρα. Η ποσότητα των 10 - 26 γραμμαρίων μεταφράζεται σε 1-2 μερίδες αλκοόλ ανάλογα με το είδος του ποτού και είναι παρόμοια με τις συστάσεις σύμφωνα με τις οποίες η επιτρεπτή ημερήσια κατανάλωση αλκοόλ αγγίζει τις 2 μερίδες για τους άνδρες και τη 1 για τις γυναίκες, όπου 1 μερίδα αλκοόλ αντιστοιχεί σε 1 ποτήρι μπίρα 330 ml. Παράλληλα, πρόσφατη μελέτη από Ελληνες επιστήμονες, τα αποτελέσματα της οποίας αναρτήθηκαν στο 80ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Αθηροσκλήρωσης, και πραγματοποιήθηκε σε νέους, υγιείς, μη παχύσαρκους και μη καπνιστές άνδρες έδειξε πως η κατανάλωση 400ml μπίρας επιδρά θετικά στη λειτουργία των αγγείων (αύξηση της ελαστικότητας και της ικανότητας διαστολής τους) μέχρι και 2 ώρες μετά την κατανάλωσή τους (Karatzi et al, 2012).

Μπίρα και υγεία των οστών
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα ερευνητικά δεδομένα συνδέουν την κατανάλωση μπίρας με θετικές επιπτώσεις στη μείωση της πυκνότητας των οστών, η οποία μετά την εμμηνόπαυση στις γυναίκες και μετά την ηλικία των 65 ετών στους άνδρες συνδέεται με την εμφάνιση της οστεοπόρωσης. Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως η ελαφριά έως και μέτρια κατανάλωση αλκοόλ πιθανόν να έχει θετικές επιπτώσεις στα οστά και συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο οστεοπόρωσης. Αν και μέχρι σήμερα ανάλογα αποτελέσματα εντοπίζονταν μόνο μεταξύ των γυναικών, μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό American Society for Nutrition το 2009 έδειξε ότι ακόμη και οι άνδρες ηλικίας άνω των 65 ετών που κατανάλωναν αλκοόλ ή μπίρα σε μέτριες ποσότητες (1-2 μερίδες/ ημέρα) εμφάνισαν αυξημένη οστική πυκνότητα ισχίου (BMD) συγκριτικά με όσους δεν κατανάλωναν αλκοόλ. Η θετική αυτή επίδραση χάνονταν όταν αυξάνονταν η ημερήσια κατανάλωση αλκοόλ σε ποσότητες άνω των 2 ποτών/ ημέρα γεγονός το οποίο υποδηλώνει πως η κατανάλωση μέτριας ποσότητας αλκοόλ μπορεί να σχετίζεται με θετικά οφέλη για την υγεία. Η ευεργετική σχέση της μπίρας με την οστική πυκνότητα έχει οδηγήσει την επιστημονική κοινότητα στην αναζήτηση των συστατικών εκείνων που της δίνουν αυτή την ιδιότητα … εν αναμονή λοιπόν νεότερων εντυπωσιακών αποτελεσμάτων!

ΠΗΓΕΣ:
  • Costanzo S, Di Castelnuovo A, Donati MB, Iacoviello L, de Gaetano G. Alcohol consumption and mortality in patients with cardiovascular disease: a meta-analysis. J Am Coll Cardiol. 2010 Mar 30;55(13):1339-47.
  • Tucker KL, Jugdaohsingh R, Powell JJ, Qiao N, Hannan MT, Sripanyakorn S, Cupples LA, Kiel DP. Effects of beer, wine, and liquor intakes on bone mineral density in older men and women. Am J Clin Nutr. 2009 Apr;89(4):1188-96. Epub 2009 Feb 25.
  • K. Karatzi, A. Georgoulia, V.G. Rontoyanni, A. Protogerou, K. Xenos, J. Chrisou, P.P. Sfikakis, L.S. Sidossis. Acute effects of beer on aortic stiffness, wave reflections and endothelial function in healthy men: a randomized, single-blinded, cross-over trial. Abstract book number, 3.119. 80th EAS Congress, 25-28/ 05/ 2012, Milan, Italy. The Brewers of Europe.
  • www.brewersofeurope.org

Συγγραφείς: Κοκκίνου Φωτεινή
Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Ταχίνι σύμμαχος της νηστείας και όχι μόνο!
    arrowΓια κάθε στιγμή
  • Πρωινό για γερό ανοσοποιητικό: ενίσχυσε τη φυσική άμυνα του οργανισμού σου!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Περιόρισε τη ζάχαρη, κράτα τη γεύση: τα tips που χρειάζεσαι!
    arrowΤο πιάτο μας
  • Ανάπτυξη και γερά οστά
    arrowΠΑΙΔΙ
  • Τα μικρά μυστικά της σόγιας στην καθημερινότητά μας
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
next