Τετάρτη, 21 Απριλίου 2021

22/3: Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό. Εσύ πόσο νερό πίνεις;

Μεγέθυνση κειμένου
22/3: Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό. Εσύ πόσο νερό πίνεις;

Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για το Νερό, όπως καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ για τις 22 Μαρτίου, αξίζει να ανακαλέσουμε στην μνήμη μας και την καθημερινότητά μας για ποιο λόγο κάθε σταγόνα νερού είναι ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό και να επαναπροσδιορίσουμε τις δικές μας ανάγκες.

Το νερό του σώματός μας είναι απαραίτητο για την υγεία, την ευεξία και για να αποδίδει το μέγιστο τόσο το μυαλό όσο και το σώμα! Ο άνθρωπος δεν επιβιώνει για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς νερό, καθώς αυτό μεταφέρει τα θρεπτικά συστατικά στα κύτταρά μας, ρυθμίζει τη θερμοκρασία στο σώμα μας και είναι σημαντικό για να λειτουργεί σωστά η καρδιά και ο εγκέφαλός μας. Ακόμη και ήπια αφυδάτωση 1-2% μπορεί να επιδράσει αρνητικά στη νοητική λειτουργία όπως τη βραχυχρόνια και μακροχρόνια μνήμη, το συντονισμό των κινήσεων, τον χρόνο αντίδρασης και την ικανότητα αντίληψης.

Πόσο νερό χρειάζομαι;
Οι ανάγκες μας σε νερό διαφέρουν ανάλογα με το ύψος, το βάρος, την ηλικία, αλλά και τη σωματική μας δραστηριότητα και τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Έτσι, όταν για παράδειγμα, είμαστε σωματικά δραστήριοι και έχει ζέστη, πρέπει να πίνουμε περισσότερα υγρά. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η γενική σύσταση για την επαρκή ημερήσια πρόσληψη νερού από όλες τις πηγές, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και των ροφημάτων, είναι περίπου 2,5 λίτρα για τους ενήλικες άντρες και 2 λίτρα για τις ενήλικες γυναίκες.

To νερό έχει κι άλλες… πηγές!
Σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα, το νερό μπορεί να προσληφθεί από πολλές πηγές της διατροφής μας, καθώς περιέχεται σε όλα τα ροφήματα και στα περισσότερα τρόφιμα. Αυτό που γνωρίζουμε μάλιστα σήμερα και από την επίσημη αναφορά της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι καλύπτουν περίπου το 20 – 30% των αναγκών τους σε νερό από τα στερεά τρόφιμα – ιδιαίτερα από τα φρούτα και τα λαχανικά, τις σούπες και το γιαούρτι -, ενώ το υπόλοιπο 70 – 80% το προσλαμβάνουν όχι μόνο από το πόσιμο νερό, αλλά και από ποικίλα μη αλκοολούχα ροφήματα όπως το γάλα, οι χυμοί, τα αναψυκτικά, ο καφές και το τσάι.

Οι περισσότεροι Έλληνες ενυδατώνονται με … νερό!
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε υγιείς ενήλικες, ηλικίας 22-57 ετών (με το 37,5% να είναι άντρες), οι Έλληνες φαίνεται να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε υγρά κυρίως από νερό, και σε ποσοστό που φτάνει το 55%. Επιπλέον, το 25% αυτών προσλαμβάνει νερό από ροφήματα (γάλα, χυμοί, καφές, τσάι, αναψυκτικά) ενώ το 20% αυτών καλύπτει τις ανάγκες του σε νερό από στερεά τρόφιμα.

Μάλιστα, μελέτη του 2015 από τους ίδιους επιστήμονες και σχετικά με την πρόσληψη νερού από μη αλκοολούχα ροφήματα συγκεκριμένα, δείχνει πως κατά τη διάρκεια του χειμώνα και του καλοκαιριού αντίστοιχα, οι Έλληνες προσλαμβάνουν νερό κυρίως από τον καφέ (8,6% και 7,1% της συνολικής πρόσληψης νερού) και το γάλα (6,6% και 4% της συνολικής πρόσληψης νερού).

Συμπερασματικά, οι περισσότεροι Έλληνες φαίνεται πως προτιμούν το νερό για την ενυδάτωσή τους. Με το νερό να αποτελεί πάντοτε την πρώτη και κύρια επιλογή μας, οι άνθρωποι μπορούν παράλληλα να προσλαμβάνουν νερό από οποιαδήποτε άλλη πηγή υγρών που δεν περιέχει αλκοόλ, και να επιλέγουν ροφήματα που ταιριάζουν περισσότερο στις ανάγκες και στις γευστικές τους προτιμήσεις, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη το θερμιδικό τους περιεχόμενο.

Σήμερα πλέον, γνωρίζουμε ότι η ποικιλία βοηθάει την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας υγρών με στόχο την εξασφάλιση των συστάσεων, μιας και προσφέρει παράλληλα και ευχαρίστηση. Έτσι εάν θέλετε να εξασφαλίσετε την απαραίτητη ποσότητα υγρών που απαιτείται για την αρμονική λειτουργία του οργανισμού σας καθημερινά, αρκεί να ακολουθήσετε το παράδειγμα του πληθυσμού μας, καταναλώνοντας επαρκείς ποσότητες νερού και προσλαμβάνοντας υγρά και από μια ποικιλία άλλων επιλογών τροφίμων και ροφημάτων με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό.

Πηγές:

1. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA); Scientific Opinion on Dietary reference values for water. EFSA Journal 2010;8(3):1459. [48 pp.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1459. Available online: www.efsa.europa.eu 
2. Malisova O, Bountziouka V, Panagiotakos DB, Zampelas A, Kapsokefalou M. The water balance questionnaire: design, reliability and validity of a questionnaire to evaluate water balance in the general population. Int J Food Sci Nutr. 2012 Mar;63(2):138-44.
3. Malisova O, Bountziouka V, Zampelas A, Kapsokefalou M. Evaluation of Drinks Contribution to Energy Intake in Summer and Winter. Nutrients 2015, 7, 3724-3738.

Δάφνη Μπαλαφούτη, MSc
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

 

nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Ταχίνι σύμμαχος της νηστείας και όχι μόνο!
    arrowΓια κάθε στιγμή
  • Πρωινό για γερό ανοσοποιητικό: ενίσχυσε τη φυσική άμυνα του οργανισμού σου!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Περιόρισε τη ζάχαρη, κράτα τη γεύση: τα tips που χρειάζεσαι!
    arrowΤο πιάτο μας
  • Ανάπτυξη και γερά οστά
    arrowΠΑΙΔΙ
  • Τα μικρά μυστικά της σόγιας στην καθημερινότητά μας
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
next