Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου 2020

Ω-3 και Ω-6 ΛΙΠΑΡΑ: Ασπίδα προστασίας για την υγεία

Μεγέθυνση κειμένου
Ω-3 και Ω-6 ΛΙΠΑΡΑ: Ασπίδα προστασίας για την υγεία

 Τα λιπαρά αποτελούν βασικό και αναντικατάστατο θρεπτικό συστατικό της διατροφής μας. Είναι πλούσια πηγή ενέργειας για τον οργανισμό, ενώ είναι απαραίτητα για την πρόσληψη, την απορρόφηση και την αποθήκευση των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D, E και Κ της διατροφής.

Όλα τα λιπαρά δεν είναι ίδια


Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες λιπαρών. Τα λιπαρά που έχουν ευεργετική επίδραση στον οργανισμό είναι τα ακόρεστα, δηλαδή τα πολυακόρεστα και τα μονοακόρεστα λιπαρά.

Τα “πολυτιμότερα” πολυακόρεστα λιπαρά είναι τα ω-3 (όπως το α-λινολενικό οξύ) και τα ω-6 (όπως το λινολεϊκό οξύ). Τα κυριότερα λιπαρά αυτών των 2 κατηγοριών ονομάζονται ‘απαραίτητα’, όπως σχεδόν όλες οι βιταμίνες και κάποια αμινοξέα, γιατί ο οργανισμός δεν μπορεί να τα παράγει από μόνος του και είναι απαραίτητη η πρόσληψη τους μέσω τροφίμων.
Τα ω-3 και ω-6 λιπαρά συμβάλλουν στην υλοποίηση ποικίλων λειτουργιών του οργανισμού, από την κατασκευή υγιών κυτταρικών τοιχωμάτων έως την παραγωγή ουσιών παρόμοιων με τις ορμόνες. Ιδιαίτερη, όμως, είναι η συμβολή τους στην πρόληψη της στεφανιαίας νόσου. Αυτό που επιτυγχάνουν στην ουσία τα ω-6 λιπαρά είναι η φροντίδα της χοληστερόλης, ενώ τα ω-3 λιπαρά μειώνουν τις πιθανότητες σχηματισμού θρόμβων στο αίμα.
Απαραίτητα ω-3 και ω-6 λιπαρά, βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια, σε έλαια και σε παράγωγά τους, όπως οι φυτικές μαργαρίνες και σε ξηρούς καρπούς.

Αντίθετα με τα παραπάνω τα κορεσμένα λιπαρά, που βρίσκονται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης όπως είναι το αγελαδινό βούτυρο και τα πλήρη γαλακτοκομικά, ενοχοποιούνται για ανάπτυξη αθηρωματικής πλάκας που επικάθεται στις αρτηρίες και μπορεί να προκαλέσει καρδιαγγειακά προβλήματα.

ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΤΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΑΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Είναι σημαντικό η διατροφή μας να περιλαμβάνει τα απαραίτητα ω-3 και ω-6 λιπαρά σε επαρκείς ποσότητες καθημερινά. Δυστυχώς, έχει αποδειχτεί ότι στο πλαίσιο της δύσκολης καθημερινότητας, πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού προσαρμόζει τις διατροφικές του συνήθειες ώστε να καλύψει τις ανάγκες του εξασφαλίζοντας τα πολύτιμα οφέλη που προσφέρουν στην υγεία. Σύμφωνα με τον κ. Ζαμπέλα, Καθηγητή Διατροφής του Ανθρώπου, του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών: «Δυστυχώς, στοιχεία από τον ελληνικό χώρο υποδεικνύουν ότι η πρόσληψη τόσο ω-6 όσο και ω-3 λιπαρών οξέων είναι χαμηλή τόσο στους ενήλικες [1] όσο και στα παιδιά [2,3], - λόγω της χαμηλής πρόσληψης ξηρών καρπών, φυτικών ελαίων, πράσινων φυλλωδών λαχανικών και μαργαρινών, όσον αφορά τα ω-6 και τα ω-3 λιπαρά - αλλά και της ιδιαίτερα χαμηλής πρόσληψης ψαριών, όσον αφορά τα ω-3 λιπαρά από τα ιχθυέλαια. Γι’ αυτό τον λόγο, χρειάζονται ιδιαίτερες και καλά συντονισμένες προσπάθειες για την αύξησή τους.»



Βιβλιογραφία
1. Arvaniti F, Panagiotakos DB, Pitsavos C, Zampelas A, Stefanadis C. Dietary habits in a Greek sample of men and women: the ATTICA study. Cent Eur J Public Health 2006; 14:74-8.
2. Magkos F, Piperkou I, Manios Y, et al. Cardiovascular risk assessment in primary school children from a semi-rural area of Greece. J Human Nutr Diet 2006;19:101-12.
3. Roma-Giannikou E, Adamidis D, Gianniou M, Nicolara R, Matsaniotis N. Nutrition survey in Greek children: nutrient intake. Eur J Clin Nutr 1997;51:273-85.

Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Διατροφή στο γραφείο: τα πιο συχνά λάθη
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Πώς να χάσετε τα κιλά των γιορτών
    arrowΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑ
  • Καρμίρη Βαρβάρα - Η σημασία της επαρκούς ενυδάτωσης
    arrowMAIN MENU
  • Μπαλαμπάνος Σταύρος - Ανακαλύπτοντας τα αντιοξειδωτικά της διατροφής
    arrowMAIN MENU
  • «Γλυκά» στη διατροφή και healthy χριστουγεννιάτικες ιδέες
    arrowΓια κάθε στιγμή
next