Σάββατο, 21 Οκτωβρίου 2017

Λίπος, το "ένοχο" συστατικό;

Μεγέθυνση κειμένου
Λίπος, το "ένοχο" συστατικό;

Στην εποχή όπου τα καρδιαγγειακά αποτελούν μια από τις πιο συχνά εμφανιζόμενες ασθένειες και τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται ανησυχητικά στις μικρές ηλικίες, τα λίπη αποτελούν το πιο ενοχοποιημένο συστατικό της διατροφής μας. Ανθυγιεινά, παχυντικά, «ύπουλα» και τελικά απαγορευμένα, τα λιπαρά τελικά κατέληξαν να βρίσκονται στην καθημερινότητά μας μέσω της απαγόρευσή τους. Πόσο καλά τα γνωρίζουμε και πόσο «βλαβερά» είναι τελικά;

Η οικογένεια των λιπαρών

Τα λίπη, και πιο συγκεκριμένα τα λιπαρά οξέα, χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: τα κορεσμένα, τα trans, τα πολυακόρεστα και τα μονοακόρεστα, ενώ τα περισσότερα τρόφιμα περιέχουν συνδυασμό δύο ή περισσότερων ειδών.

Κορεσμένο λίπος:
Το συναντάμε στα ζωικής προέλευσης τρόφιμα όπως στο βούτυρο, στο κόκκινο κρέας, στα πλήρη γαλακτοκομικά και στα γλυκά, στα λιπαρά παράγωγα του κρέατος, στα γλυκά και στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα. Τα κορεσμένα λίπη είναι γνωστά ως "κακά" λιπαρά, επειδή σχετίζονται με την αύξηση της χοληστερόλης του αίματος και κατ' επέκταση με καρδιαγγειακές παθήσεις.

Τρανς (υδρογονωμένο) λίπος:
Μια ακόμη κατηγορία «κακών» λιπαρών, που ορισμένες φορές είναι ακόμη πιο επιβαρυντικά από κορεσμένα. Επί της ουσίας αποτελούν φυτικά λίπη που προκύπτουν από συγκεκριμένη διαδικασία και σε θερμοκρασία δωματίου βρίσκονται σε στερεή μορφή.

Ακόρεστα λίπη… τα «καλά» λίπη: Αποτελούν λίπη που βρίσκουμε κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης και χωρίζονται σε
Μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, στο ελαιόλαδο και σε άλλα σπορέλαια

Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, στις μαλακές μαργαρίνες, στους ξηρούς καρπούς, στα ψάρια και σε εμπλουτισμένα τρόφιμα

Τα ακόρεστα λίπη αποτελούν ένα από τα βασικά συστατικά του Μεσογειακού Πρότυπου διατροφής. Συγκεκριμένα το ελαιόλαδο αποτελεί το λίπος που συστήνετε να καταναλώνουμε καθημερινά, ενώ τα πολυακόρεστα ω-3 και ω-6 λιπαρά, θεωρούνται απαραίτητα σε εβδομαδιαία βάση.

Τα λίπη στο σώμα μας
Το λίπος είναι απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας, εφόσον συμβάλει στη παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας, κάθε γραμμάριο λίπους δίνει 9 θερμίδες. Παράλληλα, τα λίπη στο σώμα μας αποτελούν συστατικό των κυττάρων του σώματός και το «όχημα» των λιποδιαλυτών βιταμινών.

Αυτό σημαίνει πως είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε έμφαση στην ποιότητα του λίπους που καταναλώνουμε αλλά και στην ποσότητα χωρίς να το αποκλείουμε από τη διατροφή μας.

Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Πρωινό και απόλαυση
    arrowΤο πιάτο μας
  • Γιατί οι γυναίκες αδυνατίζουν πιο δύσκολα από τους άνδρες;
    arrowΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑ
  • Αλάτι… μια σύγχρονη απειλή!
    arrowΤο πιάτο μας
  • 3 λάθη που πρέπει να αποφύγουμε στο πρωινό μας
    arrowΤο πιάτο μας
  • Καφές και εγκυμοσύνη
    arrowΤο πιάτο μας
next