nutrimed.gr http://www.nutrimed.gr/ This is RSS for nutrimed.gr <![CDATA[14ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διατροφής – Διαιτολογίας και 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κλινικής Διατροφής & Μεταβολισμού.]]>
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων και η Ελληνική Εταιρεία Κλινικής Διατροφής και Μεταβολισμού (GrESPEN) με ιδιαίτερη τιμή ανακοινώνουν τη διεξαγωγή του 14ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διατροφής -Διαιτολογίας και του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου Κλινικής Διατροφής & Μεταβολισμού, τα οποία θα πραγματοποιηθούν στις 24 ως 26 Νοεμβρίου 2017, στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Στα συνέδρια θα παρουσιαστούν οι πλέον σημαντικές εξελίξεις στον χώρο της διαιτολογίας, της κλινικής διατροφής και του μεταβολισμού, μέσα από εισηγήσεις, στρογγυλά τραπέζια, δορυφορικές διαλέξεις και συζητήσεις με κορυφαίους επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιπρόσθετα, θα πραγματοποιηθούν εξαιρετικά ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά σεμινάρια και κλινικά φροντιστήρια για την απόκτηση ή την επικαιροποίηση εξειδικευμένων γνώσεων, με σκοπό την ενίσχυση της δια βίου μάθησης Επιστημόνων Υγείας, στοχεύοντας κυρίως σε Διαιτολόγους-Διατροφολόγους και σε Ιατρούς ενός μεγάλου εύρους ειδικοτήτων.

Ο ρόλος του σύγχρονου Διαιτολόγου – Διατροφολόγου στην προαγωγή της υγείας και στο ευρύ επιστημονικό πεδίο της διατροφής θα αποτελέσουν το βασικό θεματικό άξονα του επικείμενου Συνεδρίου. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν οι εξελίξεις γύρω από την πρόληψη και αντιμετώπιση της παχυσαρκίας τη διατροφική διαχείριση των χρόνιων μεταβολικών νοσημάτων και του καρκίνου, ενώ θα αναλυθεί και η ουσιαστική συμβολή της διεπιστημονικότητας. Επιπλέον, θα συζητηθούν τα νεότερα δεδομένα αναφορικά με τη διατροφή των αθλητών και τη διατροφή στην τρίτη ηλικία, σε υγιείς και νοσηλευόμενους. Οι σύνεδροι θα έχουν επίσης την ευκαιρία να ενημερωθούν σχετικά με καινοτόμα ελληνικά τρόφιμα που στοχεύουν στην προαγωγή της υγείας και να λάβουν χρήσιμη γνώση για τη συμβολή της τεχνολογίας στην καθημερινή τους πρακτική.

Η έρευνα στον τομέα της διαιτολογίας, της κλινικής διατροφής και της υγείας στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ενεργή και διαρκώς εξελισσόμενη. Τα επικείμενα Συνέδρια, θα αποτελέσουν ευκαιρία να παρουσιαστεί ένας αντιπροσωπευτικότατος όγκος του ερευνητικού αυτού έργου. Τα επιστημονικά εγχειρήματα που θα παρουσιαστούν,συμβάλλουν στην άρτια και επιστημονικά επικαιροποιημένη ενημέρωση αλλά και στη διά βίου μάθηση του επαγγελματία υγείας, κρίνονται απαραίτητα.

Στο πλαίσιο διεξαγωγής των συνεδρίων και με στόχο μια ολιστική προσέγγιση των θεμάτων που θα παρουσιαστούν, έχει ήδη εξασφαλιστεί η συνεργασία με άλλους επιστημονικούς φορείς, όπως το Ελληνικό Ίδρυμα Γαστρεντερολογίας και Διατροφής, η Ελληνική Εταιρία Αθηροσκλήρωσης, το Ελληνικό Κολλέγιο Αλλεργιολογίας, η Ελληνική Εταιρία Λιπιδιολογίας, Αθηροσκλήρωσης και Αγγειακής Νόσου, η Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Ατόμων με Κοιλιοκάκη και η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Έρευνας της Γήρανσης.

Στο συνέδριο αναμένεται η συμμετοχή 1.500 και πλέον ατόμων.

Πλατινένιος Χορηγός: Nestle

Αργυρός Χορηγός: Unilever, Coca -Cola

Χορηγοί: Serinth, Unipharma, Isoplus, Menarini, Γιωτης , Pharmaswiss, Abbott, Pharmaserve-Lilly, Elbisco Ιστοσελίδα: www.hdacongress.gr

Facebook: HDA congress 

]]>
Mon, 13 Nov 2017 00:01:00 +0200
<![CDATA[Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Όσα πρέπει να γνωρίζεις!]]>
 
Η Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη (World Diabetes Day, WDD) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 14 Νοεμβρίου. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι Οργανισμοί και Ενώσεις σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο διοργανώνουν καμπάνιες για την ευαισθητοποίηση του κοινού στο Διαβήτη. Η Διεθνής Ομοσπονδία Διαβήτη (International Diabetes Federation) έχει αφιερώσει τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη στις γυναίκες. Ο στόχος της καμπάνιας είναι η ευαισθητοποίηση των γυναικών ώστε η διαχείριση του διαβήτη να γίνει προτεραιότητα για ένα υγιές μέλλον. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα πάνω από 199 εκατομμύρια γυναίκες ζουν με διαβήτη, ενώ υπολογίζεται ότι μέχρι το 2040 θα έχει αυξηθεί σε 313 εκατομμύρια. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) για το 2016, το 9,1% του πληθυσμού (8,8% στις γυναίκες και 9,5% στους άνδρες) πάσχει από κάποιας μορφής διαβήτη.

Το επίκεντρο οι Γυναίκες με Διαβήτη… γιατί;


Το ποσοστό των γυναικών με διαβήτη στην αναπαραγωγική ηλικία αγγίζει τα 40%. Επίσης, ο διαβήτης κύησης είναι μια μορφή διαβήτη που απασχολεί ολοένα και περισσότερες μέλλουσες μητέρες, δεδομένου ότι η συχνότητα εμφάνισης του είναι 1 ανά 7 εγκυμοσύνες. Το 2015, στο 16,2% των γεννήσεων είχε καταγραφεί κατά τη διάρκεια της κύησης κάποια μορφή υπεργλυκαιμίας, ενώ εκτιμάται ότι οι μισές περίπου από αυτές τις γυναίκες θα αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 στην επόμενη πενταετία-δεκαετία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ότι η πλειοψηφία των περιπτώσεων υπεργλυκαιμίας προέρχεται από οικογένειες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα, και μειωμένη πρόσβαση σε υπηρεσίες φροντίδας. Αυτός είναι και ο λόγος που όλο και περισσότεροι οργανισμοί πλέον σήμερα επικεντρώνονται και στα συστήματα υγείας τα οποία είναι σημαντικό να επιτρέπουν σε όλο τον πληθυσμό την πρόσβαση στη θεραπεία και τη διαχείριση του διαβήτη, γεγονός που προϋποθέτει άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό.

Ο ρόλος της Διατροφής στην πρόληψη….

Είναι γεγονός ότι η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, που περιλαμβάνει μια υγιεινή διατροφή και αυξημένη φυσική δραστηριότητα, αφού σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, σε ποσοστό που φθάνει το 70%. Παράλληλα, ο υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να αποτελέσει και την πιο οικονομική λύση στην πρόληψη του διαβήτη, δεδομένου ότι μπορεί να εφαρμοστεί από όλα τα κοινωνικό-οικονομικά στρώματα. Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη λοιπόν είναι αφιερωμένη στις γυναίκες καθώς είναι γνωστό ότι οι γυναίκες και οι μητέρες ασκούν μεγάλη επιρροή στα παιδιά και την οικογένειά τους συνολικά, συμπεριλαμβανομένων των διατροφικών συνηθειών και του τρόπου ζωής. Επίσης, οι διατροφικές συμπεριφορές που υιοθετούνται κατά την παιδική/ εφηβική ηλικία καθορίζουν τους δείκτες υγείας στην ενήλικη ζωή, επηρεάζοντας ακόμη και το προσδόκιμο ζωής. Έτσι, αντιλαμβάνεται κανείς ότι όσο περισσότερο μια γυναίκα θέτει ως προτεραιότητα την καλύτερη υγεία και διαχείριση του σακχάρου της τόσο πιο εύκολα μπορεί να διαχειριστεί την καθημερινότητά της αλλά να αποτελέσει και πρότυπο ή κίνητρο για την καλύτερη ποιότητα ζωής της οικογένειάς της.

…και την αντιμετώπιση του Διαβήτη

Ο υγιεινός τρόπος ζωής όμως παίζει σημαντικό ρόλο και στην αντιμετώπιση του διαβήτη. Οι διατροφικές συστάσεις για τα άτομα με διαβήτη είναι πολύ διαφορετικές στις μέρες μας. Σήμερα μιλάμε για μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει την κατανάλωση τροφίμων από όλες τις κατηγορίες με μέτρο, και έχουμε απομακρυνθεί πλέον από τις στερητικές και αυστηρές δίαιτες. Παράλληλα, συνίσταται η κατανομή των υδατανθράκων στα γεύματα της ημέρας, αρκεί να προέρχονται από λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα (προϊόντα ολικής άλεσης, καστανό ρύζι κ.α.). Μια ακόμη παράμετρος που είναι σημαντική στην καλύτερη διαχείριση του διαβήτη είναι η αναλογία φυτικών ινών και λιπαρών του γεύματος καθώς έχει δειχθεί ότι επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος, ενώ τα ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά αποτελούν μια επιλογή, δεδομένου ότι προσφέρουν την ίδια γλυκιά γεύση με τη ζάχαρη, χωρίς να μεταβάλλουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Όπως φαίνεται από τα παγκόσμια δεδομένα, η πρόληψη αλλά και η έγκαιρη διάγνωση του διαβήτη είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ποιότητα ζωής σήμερα. Η εύκολη και δίκαιη πρόσβαση στις θεραπείες από την πολιτεία αλλά και η εκπαίδευση για την καλύτερη διαχείριση του σε ατομικό επίπεδο είναι σημαντικό να αποτελούν δικαίωμα αλλά και προτεραιότητα όλων μας. Ας κινητοποιηθούμε, λοιπόν, για ένα πιο υγιές μέλλον!

Βιβλιογραφία

1. http://www.who.int/diabetes/country-profiles/grc_en.pdf?ua=1

2. https://www.idf.org/

Ντέλλα Αθανασάτου
Επιστήμονας τροφίμων, PhDc
 
]]>
Tue, 14 Nov 2017 00:01:00 +0200
<![CDATA[]]>
]]>
Thu, 01 Jan 1970 02:00:00 +0200
<![CDATA[Γερή καρδιά για τον άνδρα ]]>
Η καρδιά του άντρα περνάει από το στομάχι, λέει το γνωμικό, και δεν είναι λίγοι αυτοί που το τηρούν κατά γράμμα... κυριολεκτικά και μεταφορικά!

Όμως τελικά τι συμβαίνει με την αντρική καρδιά; Ένας στους τρείς φαίνεται ότι έχει «ευάλωτη καρδιά». Όμως, τα καλά νέα είναι ότι το 80% των καρδιαγγειακών παθήσεων μπορούν να προληφθούν με αλλαγές στον τρόπο ζωής.

Υπάρχουν παράγοντες κίνδυνου στους οποίους δεν μπορούμε να παρέμβουμε (μη τροποποιήσιμοι) όπως η ηλικία, το φύλο και το οικογενειακό ιστορικό. Υπάρχουν, όμως, και παράγοντες στους οποίους μπορούμε και πρέπει να παρέμβουμε όπως είναι το κάπνισμα, το αυξημένο βάρος, η καθιστική ζωή, τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, η αρτηριακή πίεση και ο σακχαρώδης διαβήτης.

Πάρτε διαζύγιο από τις κακές συνήθειες...

Εκτός του καπνίσματος, οι περισσότεροι άντρες έχουν υιοθετήσει αρκετές κακές συνήθειες και στην διατροφή τους. Μεγάλες ποσότητες φαγητού, σε ακατάστατες ώρες, σε συνδυασμό με υπερκατανάλωση αλκοόλ και μειωμένη σωματική δραστηριότητα είναι μερικές από αυτές.

... και αλλάξτε στην πράξη!


Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα φιλικό προς την καρδιά πρωινό! Προτιμήστε γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών με δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης ή με ψωμί ολικής άλεσης, μαλακή μαργαρίνη και λίγο μέλι ή μαρμελάδα.

Κάντε μικρά και συχνά γεύματα! Οι άντρες που καταναλώνουν περισσότερα και μικρότερα γεύματα κατά τη διάρκεια της μέρας, τείνουν να έχουν χαμηλότερο βάρος και φυσιολογικά επίπεδα μεταβολικών δεικτών. Συν τοις άλλοις, η υιοθέτηση της πρακτικής των συχνών γευμάτων «φρενάρει» και ρυθμίζει την όρεξη κατά τις βραδινές ώρες. Αποξηραμένα ή φρέσκα φρούτα, γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, ωμοί ξηροί καρποί είναι μερικές νόστιμες και υγιεινές επιλογές.

• Ελέγξτε τη μερίδα σας χρησιμοποιώντας τον κανόνα του πιάτου. Γεμίστε το μισό πιάτο με ποικιλία φρέσκων λαχανικών! Το ¼ με συνοδευτικά, όπως ρύζι ατμού, πατάτα φούρνου, μακαρόνια ολικής άλεσης ή ακόμα και 1 φέτα ψωμί ολικής άλεσης και το υπόλοιπο ¼ με πρωτεϊνούχα τρόφιμα, όπως άπαχο κόκκινο κρέας, ψάρι, κοτόπουλο ψητά ή μαγειρεμένα ελαφρά, αβγό, ομελέτα ή και τυρί με χαμηλά λιπαρά. Συνοδέψτε το φαγητό σας με ένα ποτήρι κόκκινο κρασί ή μπίρα. Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει θετική επίδραση στην υγεία της καρδιάς!

Επιλέξτε την ομάδα των καλών λιπαρών! Η ομάδα των καλών λιπαρών αποτελείται από τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ενώ η ομάδα των κακών περιλαμβάνει τα κορεσμένα και τα trans λιπαρά οξέα. Το ελαιόλαδο, το αβοκάντο, τα καρύδια και τα αμύγδαλα είναι μερικά από τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ενώ τα πολυακόρεστα τα συναντούμε στα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλα, γαύρος, κολιός, πέστροφα κ.α.), αλλά και σε φυτικά τρόφιμα όπως ο λιναρόσπορος, ο ηλιόσπορος, τα καρύδια και οι μαλακές μαργαρίνες που εδώ και 20 χρόνια δεν περιέχουν υδρογονωμένα και τρανς λιπαρά.

• Ρίξτε τη χοληστερίνη σας! Επιλέξτε τρόφιμα εμπλουτισμένα με στερόλες! Οι φυτικές στερόλες είναι φυσικά συστατικά που, αποδεδειγμένα πλέον, μειώνουν τη χοληστερόλη- μπλοκάρωντας την απορρόφησή της στον εντερικό αυλό- και συχνά προστίθενται σε προϊόντα όπως η μαργαρίνη, το γάλα και το γιαούρτι. Καταναλώστε τουλάχιστον 2 - 3 γραμμάρια στερολών την ημέρα για να μειώσετε την κακή χοληστερόλη σας (LDL) κατά 10 – 15 %.

Μετρήστε τη μέση σας! Η κοιλίτσα στον άνδρα δεν ειναι σπάνιο φαινόμενο. Και μπορεί από κάποιους να θεωρείται γοητεία, όμως αποτελεί και έναν από τους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά αφού το σπλαχνικό λίπος είναι πιο επικίνδυνο από ότι το λίπος στους γλουτούς. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που οι άνδρες είναι σε πιο «ευάλωτη» θέση απ’ ότι οι γυναίκες. Μετρήστε με μια απλή μεζούρα την περιφέρεια μέσης και προσπαθήστε να τη διατηρήσετε τουλάχιστον κάτω από 102 εκ. Να θυμάστε ότι ακόμα και μια μικρή απώλεια βάρους της τάξης του 5% είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την υγεία της καρδιάς σας.

Σηκωθείτε από τον καναπέ! 30 λεπτά περπάτημα για 5 μέρες την εβδομάδα ή 20 λεπτά χαλαρό τρέξιμο για 3 μέρες την εβδομάδα, είναι αρκετά για να σας βοηθήσουν να μειώσετε την κακή χοληστερόλη σας (LDL) και να αυξήσετε την καλή χοληστερόλη (HDL). Αν αυξήσετε τη δραστηριότητα σας, θα σας βοηθήσει σημαντικά να διατηρείσετε ένα υγιές βάρος και να αυξήσετε την καρδιαναπνευστική σας ικανότητα!

 
]]>
Thu, 16 Nov 2017 00:01:00 +0200