Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2019

Το μήλο κάτω απ' τη μηλιά θα πέσει...

Μεγέθυνση κειμένου
Το μήλο κάτω απ' τη μηλιά θα πέσει...

Οι γονείς αποτελούν ισχυρό πρότυπο για τα παιδιά τους. Ιδιαίτερα σε μικρότερες ηλικίες μιμούνται τη συμπεριφορά των γονιών τους, επιβεβαιώνοντας τη λαϊκή ρήση «το μήλο κάτω απ τη μηλιά θα πέσει». Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για τη διατροφική συμπεριφορά. Πληθώρα επιστημονικών μελετών υποστηρίζει ότι τόσο οι ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές των γονιών, όσο και η μη ισορροπημένες μπορεί να αποτελέσουν παραδείγματα μίμησης για τα παιδιά τους. Οι συμβουλές που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να γίνετε το θετικό πρότυπο υγιεινής ζωής, που κάθε παιδί θα ήθελε να μοιάσει.

1. ΓΙΝΕΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Τα παιδιά, όπως προαναφέραμε, μιμούνται τις καλές και κακές διατροφικές συνήθειες. Επομένως, χρειάζεται να υιοθετήσετε, πρώτα εσείς, μία ισορροπημένη διατροφή. Καταναλώστε άφθονα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης μαζί με τα γεύματά σας. Δείξτε στο παιδί σας ότι απολαμβάνετε τα υγιεινά τρόφιμα.

2. ΓΙΝΕΤΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΙ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ

Μαγειρέψτε και πειραματιστείτε στην κουζίνα μαζί με το παιδί σας! Όταν το παιδί ασχολείται με την προετοιμασία ενός φαγητού, όπως μιας σαλάτας, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα το καταναλώσει. Για περισσότερη διασκέδαση στην κουζίνα, σχηματίστε με το φαγητό διασκεδαστικά σχήματα ( όπως «φατσούλες») ή δώστε το όνομα του παιδιού σας σε ένα φαγητό που φτιάχνει μόνο του. Σερβίρετε για παράδειγμα την φρουτοσαλάτα του «Γιάννη» για βραδινό!

3. ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΓΙΑ ΨΩΝΙΑ ΜΑΖΙ

Ψωνίζοντας φρούτα και λαχανικά, μαζί με το παιδί σας, είναι πιο πιθανό να θελήσει να τα εντάξει στη διατροφή του. Επιτρέψτε του να διαλέξει τα αγαπημένα του τρόφιμα και συζητήστε μαζί του για την προέλευση των λαχανικών, των φρούτων, των δημητριακών και των γαλακτοκομικών.

4. ΣΕΡΒΙΡΕΤΕ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟ ΙΔΙΟ ΦΑΓΗΤΟ

Αποφύγετε να μαγειρεύετε διαφορετικά φαγητά (όπως τηγανητές πατάτες), προκειμένου να μη μείνουν νηστικά τα παιδιά σας ή για να τα ευχαριστήσετε. Δώστε έμφαση στην ισορροπία και την ποικιλία τροφίμων, όταν σχεδιάζετε τα οικογενειακά γεύματα. Όταν το παιδί δεν τρώει το γεύμα, δεν χρειάζεται να του δώσετε κάτι extra, όπως πατατάκια ή μπισκότα, σαν συμπληρωματικό του φαγητού.

5. ΑΝΤΑΜΕΙΨΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΜΕ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΦΑΓΗΤΟ

Δείξτε την αγάπη σας, με μία αγκαλιά και ένα φιλί. Μην επιλέγετε να προσφέρετε γλυκά ως ανταμοιβή ή για την επιβράβευση μιας καλής πράξης. Όταν συμβαίνει αυτό, ενισχύετε τα γλυκά και μειώνετε την αξία των υπόλοιπων φαγητών.

6. ΕΣΤΙΑΣΤΕ ΣΤΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ

Καθίστε στο τραπέζι και χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα πιάτα και μαχαιροπίρουνα για το φαγητό. Συζητήστε για ευχάριστα θέματα κατά τη διάρκεια του οικογενειακού γεύματος, χωρίς να μετατρέπετε τις ώρες του γεύματος σε «πεδίο μάχης» για το φαγητό. Ας αποτελέσουν τα γεύματα σας σε μια ήρεμη και χαλαρωτική στιγμή για όλη την οικογένεια.

7. ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ

Αν το παιδί σας λέει ότι πεινάει, προσφέρετε του ένα υγιεινό σνακ, ακόμη και αν δεν είναι η προγραμματισμένη ώρα του γεύματος. Δώστε του την ελευθερία της επιλογής και ρωτήστε το «τί θα ήθελες για βραδινό, μπρόκολο ή κουνουπίδι;» αντί για «θέλεις κουνουπίδι για βραδινό;».

8. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΤΕ ΜΑΖΙ ΝΕΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Δοκιμάστε καινούρια φαγητά και περιγράψτε στο παιδί σας τη γεύση, τα υλικά και τη μυρωδιά. Προσφέρετε στο παιδί σας μόνο ένα καινούριο τρόφιμο, κάθε φορά. Προκειμένου, να γίνει πιο αποδεκτό σερβίρετέ το στο ίδιο πιάτο με ένα αγαπημένο φαγητό. Αποφύγετε τον εξαναγκασμό, για να το δοκιμάσει, αλλά αντίθετα, επαινέστε το παιδί για τη δοκιμή έστω και μικρής ποσότητας ενός νέου τροφίμου. Με την πάροδο του χρόνου, η συμπεριφορά αυτή θα οδηγήσει στην ανάπτυξη οικειότητας με το νέο τρόφιμο και σε μεγαλύτερη επιθυμία για κατανάλωσή του.

9. ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Μην επιτρέπετε στο παιδί σας να αφιερώνει περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα σε καθιστικές δραστηριότητες, όπως τηλεόραση, υπολογιστής και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Φυσικά, κατά τη διάρκεια του γεύματος η τηλεόραση πρέπει να παραμένει κλειστή.

10. ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΕ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Κάντε τη φυσική δραστηριότητα διασκέδαση για όλη την οικογένεια! Προγραμματίστε δραστηριότητες αναψυχής, στις οποίες θα συμμετέχετε κι οι ίδιοι (περπάτημα, ποδήλατο, κολύμβηση, πεζοπορία) και ποτέ μην κάνετε μια δραστηριότητα να δείχνει ως τιμωρία ή αγγαρεία. Δώστε το καλό παράδειγμα και γίνετε μαζί του σωματικά δραστήριοι.

Είναι εύκολο, λοιπόν, να επιβάλλουν οι γονείς στα παιδιά τους τα «όχι» και τα «μη» στη διατροφή τους, αλλά στην πραγματικότητα, χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια από τους ίδιους τους γονείς για υγιεινές συνήθειες, προκειμένου τα παιδιά τους να κάνουν πράξη αυτά που κηρύττουν. Γι αυτό, μαγειρέψτε μαζί, φάτε μαζί, μιλήστε μαζί και κάντε τα γεύματα οικογενειακή υπόθεση!

Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Όλα για το πρωινό και 4 εύκολες συνταγές
    arrowΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
  • Γίνεται η σαλάτα σάντουιτς; Γίνεται!!
    arrowΤο πιάτο μας
  • Ενδιάμεσα γεύματα: γιατί είναι σημαντικά;
    arrowΤο πιάτο μας
  • Επιστροφή στο σωστό βάρος μετά τις γιορτές
    arrowΓια κάθε στιγμή
  • Τυρί χαμηλό σε λιπαρά... To προϊόν για ισορροπία, γεύση και μειωμένες θερμίδες στο πιάτο μας
    arrowΤο πιάτο μας
next