Τρίτη, 23 Απριλίου 2019

14 Νοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη

Μεγέθυνση κειμένου
Συγγραφείς: Τσικνή Χρυσούλα
14 Νοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη

 Η Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη καθιερώθηκε το 1991 από τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας κι έχει οριστεί ως ημέρα γιορτής της η 14η Νοεμβρίου. Κάθε χρόνο η καμπάνια γι’ αυτή την Ημέρα επικεντρώνεται σ’ ένα συγκεκριμένο θέμα. Το οποίο για το 2018-19 είναι «Οικογένεια και Διαβήτης». Ας δούμε όμως πόσο «κοντά» μας είναι ο διαβήτης…

Γνώριζες ότι ο διαβήτης αποτελεί μια ταχέως αυξανόμενη νόσο που έχει τη μορφή μια σύγχρονης επιδημίας; Κι όμως, πάνω από 425 εκατ. άνθρωποι ζουν αυτή την στιγμή με διαβήτη, και μιλάμε για περιπτώσεις κυρίως διαβήτη τύπου 2, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό (80%) μπορεί να προληφθεί. Παρόλο που υπάρχουν παράγοντες που οδηγούν στην εμφάνισή του και δεν μπορούν να αλλάξουν όπως είναι η κληρονομική προδιάθεση που μπορεί να έχει ο καθένας για την εμφάνιση διαβήτη, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες οι οποίοι μπορούν να αλλάξουν και είναι στο χέρι μας όπως είναι ο παράγοντας με τη μεγαλύτερη επίδραση, και είναι ο τρόπος ζωής μας!

Σύμφωνα με μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορα μέρη του κόσμου, ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ θετική αλλαγή στον τρόπο ζωής, όπως για παράδειγμα η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας ή η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών, μπορεί να καθυστερήσει ή/και να προλάβει την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2.

Το σωματικό βάρος παίζει σπουδαίο ρόλο στην πρόληψη αυτής της μάστιγας, δεν είναι απαραίτητη, όμως, η απώλεια πολλών κιλών ώστε να περιορίσει κάποιος τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, αφού έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμα και μετά από απώλεια μόνο 5% του αρχικού βάρους μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2. Σχετικά με τη φυσική δραστηριότητα, έχει φανεί ότι άσκηση για πάνω από 4 ώρες την εβδομάδα, οδηγεί σε σημαντική μείωση του κινδύνου για διαβήτη ακόμα και στα άτομα που δεν έχουν χάσει βάρος.

Μπορείς να αντιληφθείς, λοιπόν, ότι η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, τόσο από πλευρά διατροφής όσο και από πλευρά άσκησης, συμβάλλει ουσιαστικά στην πρόληψη του διαβήτη. Ένας τέτοιος τρόπος ζωής όμως αρχίζει να χτίζεται ήδη από την παιδική ηλικία και σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει η ίδια η οικογένεια, καθώς τα μεγαλύτερα σε ηλικία μέλη της λειτουργούν σαν πρότυπα προς μίμηση για τα νεότερα.

Μπείτε οικογενειακώς στο παιχνίδι της πρόληψης

• Επίλεξε σπιτικά &ισορροπημένα γεύματα με βάση τη Μεσογειακή Διατροφή
• Μαγείρεψε μαζί με τα παιδιά, διασκεδάζοντάς τα και μαθαίνοντάς τους τη διαδικασία της προετοιμασίας ενός γεύματος και τον τρόπο διαχείρισης των πρώτων υλών
• Συνόδεψε πάντα τα κύρια γεύματά σας με σαλάτα λαχανικών με πολύχρωμους συνδυασμούς
• Γέμισε μια φρουτιέρα με ποικιλία φρούτων και τοποθέτησέ τη σε ορατό σημείο στην κουζίνα ώστε να αποτελούν την πρώτη επιλογή για όλους σε περίπτωση πείνας
• Προτίμησε ξηρούς καρπούς, φρούτο ή γιαούρτι για snack αντί για πατατάκια, σοκολάτες, μπισκότα κτλ
• Κάνε τα ψώνια των τροφίμων μαζί με τα παιδιά, ώστε να μάθουν να επιλέγουν σωστά ανάμεσα στους πολλούς πειρασμούς των super market
• Εκμεταλλευτείτε τα Σαβ/κα και τον κοινό ελεύθερο χρόνο για να αθληθείτε οικογενειακώς (περπάτημα, τρέξιμο, ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.α.) και θέστε ως στόχο τις 3-5 ημέρες την εβδομάδα

Το αισιόδοξο λοιπόν μήνυμα από αυτή την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη είναι ότι η πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 είναι σε μεγάλο βαθμό στο χέρι σου. Όταν μια οικογένεια τρέφεται ισορροπημένα και ασκείται συστηματικά τότε ο διαβήτης τύπου 2 δεν έχει καμιά θέση ανάμεσα στα μέλη της!

Θυμηθείτε, λοιπόν, το τετράπτυχο
1. Τρεφόμαστε ισορροπημένα
2. Ασκούμαστε συστηματικά
3. Διατηρούμε το βάρος μας σε υγιή επίπεδα
4. Γινόμαστε το καλό παράδειγμα για την οικογένειά μας!!!

Σε συνεργασία με τη φοιτήτρια πρακτικής άσκησης
Φωτεινή Παλυβού

Συγγραφείς: Τσικνή Χρυσούλα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Πρωινό τη Μεγάλη Εβδομάδα: νηστίσιμες προτάσεις
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Πρωινό για... σκληρά εργαζόμενους: tips για καλύτερη απόδοση!
    arrowΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
  • Ασβέστιο: Πόσο χρειαζόμαστε ανά ηλικία; Λύσεις για να πετύχουμε τον στόχο!
    arrowΤο πιάτο μας
  • Γλυκιά γεύση χωρίς πολλές θερμίδες στο πρωινό σου!
    arrowΤο πιάτο μας
  • Φυτικές ίνες: βρες τες στο πρωινό σου!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
next