Σάββατο, 07 Δεκεμβρίου 2019

Crash test No 1: Οι πρωταγωνιστές! Μελομακάρονο, κουραμπιές ή δίπλα;

Μεγέθυνση κειμένου
Crash test No 1: Οι πρωταγωνιστές! Μελομακάρονο, κουραμπιές ή δίπλα;

Ελαιόλαδο, αλεύρι, χυμός πορτοκαλιού, ζάχαρη, μέλι, κονιάκ, κανέλα και καρύδια είναι μερικά από τα βασικά υλικά των μελομακάρονων. Οι κουραμπιέδες, από την άλλη, εκτός από την άχνη ζάχαρη που είναι πασπαλισμένοι, συνήθως φτιάχνονται με ζωικό βούτυρο, αλεύρι, αβγά, ανθόνερο, αμύγδαλα, βανίλια, μπέικιν πάουντερ και κονιάκ. Ενώ οι δίπλες, φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη «συγγένεια» με τα μελομακάρονα, καθώς περιέχουν αλεύρι, ζάχαρη, μέλι, καρύδι αλλά και αυγά και σπορέλαιο.

Ως προς τις θερμίδες τόσο το μελομακάρονο όσο και ο κουραμπιές έχουν περίπου το ίδιο θερμιδικό περιεχόμενο. Ένα μέτριο μελομακάρονο ή κουραμπιές μας προσδίδει περίπου 150 θερμίδες, ενώ οι δίπλες έχουν λιγότερες θερμίδες. Επομένως το «παιχνίδι» παίζεται στη … θρεπτική τους αξία!
Το μελομακάρονο λόγω του ελαιολάδου έχει καλύτερης ποιότητας λιπαρά από αυτά του κουραμπιέ. Αναλυτικότερα, το ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά συστατικά και μονοακόρεστα λιπαρά τα οποία βοηθούν στη μείωση της «κακής» - LDL και βελτίωση της «καλής» - HDL χοληστερόλης στο αίμα. Μελέτες δείχνουν ότι η συστηματική και μέτρια κατανάλωση ελαιολάδου σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων και διάφορων μορφών καρκίνου, ενώ του έχουν αποδοθεί και αντιγηραντικές ιδιότητες. Αντίθετα, το ζωικό βούτυρο, βασική λιπαρή ύλη του κουραμπιέ, είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά τα οποία φαίνεται να αυξάνουν την κακή και την ολική χοληστερόλη του αίματος και έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα καρύδια και το μέλι που περιέχονται τόσο στα μελομακάρονα όσο και στις δίπλες αυξάνουν περαιτέρω τη θρεπτική τους αξία. Τα καρύδια είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, φυτικές στερόλες και φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνήσιο και αντιοξειδωτικά όπως η βιταμίνη Ε, ουσίες που επίσης συνδέονται με μείωση του κινδύνου για εμφάνιση στεφανιαίας νόσου. Το μέλι περιέχει μικρές ποσότητες από πολλά ιχνοστοιχεία, βιταμίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες ενώ φαίνεται να έχει και αντιμικροβιακές ιδιότητες. Τέλος, τα δύο αυτά γλυκά «τα βρίσκουν» και στην κανέλα, η οποία περιέχει πολυφαινόλες και αντιοξειδωτικά. Έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωσή της μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της κακής χοληστερόλης και στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου σε διαβητικούς. Από την άλλη και ο κουραμπιές έχει και «τα καλά του», καθώς τα αμύγδαλα που περιέχει του χαρίζουν υψηλή θρεπτική αξία. Συγκεκριμένα, τα αμύγδαλα αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης Ε και σε σχέση με άλλους ξηρούς καρπούς έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ασβέστιο. Είναι καλή πηγή φυτικών ινών και μονοακόρεστων λιπαρών, και η κατανάλωσή τους έχει βρεθεί ότι βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης και του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Συμπερασματικά, το μελομακάρονο και η δίπλα φαίνεται πως δεν εξασφαλίζουν πολύ λιγότερες θερμίδες, αλλά μάλλον υπερτερούν σε θρεπτική αξία συγκριτικά με τον κουραμπιέ. Μπορείτε, ωστόσο, αλλάζοντας τη συνταγή του κάθε γλυκού να μειώσετε τα αρνητικά του και να αυξήσετε τη θρεπτική του αξία. Εάν, για παράδειγμα, χρησιμοποιήσετε ελαιόλαδο αντί σπορέλαιου στις δίπλες, αυξάνεται την περιεκτικότητά του σε καρδιοπροστατευτικά μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Αντίστοιχα, μειώνοντας τη δόση ζάχαρης/ άχνης στους κουραμπιέδες ή αντικαθιστώντας μέρος αυτής με κάποια γλυκαντική ουσία κάνετε μια πιο «ελαφριά» εκδοχή του, ενώ εάν στη θέση του ζωικού βουτύρου προσθέσετε στους κουραμπιέδες μαλακή μαργαρίνη που περιέχει 60% λιγότερο ζωικό βούτυρο μπορείτε να απολαύσετε την ίδια γεύση με καλύτερης ποιότητας λιπαρά.
 
Η θρεπτική αξία του μελομακάρονου και του κουραμπιέ*





Αναδημοσίευση από το αφιέρωμα "Απολαύστε τα γλυκά των εορτών χωρίς τύψεις", στο περιοδικό TV BOX & Stars.
 
 
 

Άλλα άρθρα
nutrimedspecial
Οδηγός ευεξίας
prev
  • Η ευεργετική δράση του καφέ απέναντι στη Νόσο Alzheimer: Νέα μελέτη!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Το σωστό πρωινό ξεκινάει από το super market!
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Προϊόντα ολικής άλεσης… πόσο εύκολα τα αναγνωρίζουμε;
    arrowΤο πιάτο μας
  • Η διατροφή που νικά τη χοληστερόλη: Ένα πλάνο και πληροφορίες
    arrowΥΓΕΙΑ & Lifestyle
  • Προϊόντα ολικής άλεσης: Ήρθε η ώρα να τα βάλεις στη διατροφή σου!
    arrowΤο πιάτο μας
next